Més informació [ Llista d'activitats | Detall d'activitat

 
REC2175260   Rastreja’ls! Encanteris per transformar-nos en Sherlok Holmes literaris!
2023-2024   Curs telemàtic (en línia asíncron). Educació Infantil-Primària
  
   1/8/2024 - 31/8/2024 (40 hores) de h a h
   VT Curs a distància
   _ (A distància) 
  
Format   En línia
Sincronicitat    Asíncron
Organització   Associació Eduk per a la formació Docent
  
  
  
Tipus activitat   18ED Rastreja’ls! Encanteris per transformar-nos en Sherlok Holmes literaris!
  
Inscripció   01/09/2023 - 01/08/2024
  
Cost matrícula (Euros)   75
  
Descripció i   Metodologia:   Aquest curs se centra completament en l'educació literària. És un curs que es pot realitzar com a complement del seu predecessor «Atrapa'ls: encanteris per transformar-nos en menjallibres», curs en què ens centràvem especialment en com fomentar l'hàbit lector.

Fomentar l'hàbit lector, saber com fer-ho i ajudar els més petits a estimar la lectura és vital perajudar-los a entendre els llibres i extreure d'ells tot el que contenen embolcallat, però no és suficient. Cal que complementem aquesta acció amb altres passos que ens portin a saber com obrir els embolcalls per poder descobrir tots els regals que s'amaguen al darrere. Es tracta de dos processos que estan lligats entre si i que es retroalimenten constantment, i la nostra tasca com a mediadors és la de proporcionar experiències als més petits perquè descobreixin l'apassionant món de la lectura, per tal que progressivament puguin anar esdevenint més experts i puguin arribar a ser lectors en majúscules.

Igual que succeïa amb el curs anterior, encara que les accions vagin dirigides sempre a persones mediadores per tal que acabin revertint en els nens i nenes, el curs cerca motivar-les primer a elles, mostrar-los camins que poden esdevenir fascinants, per tal que després puguincontagiar els seus alumnes la seva passió. Perquè sense passió, res és possible...

METODOLOGIA EMPRADA

És un curs asincron, on l'alumne té accés lliure al Campus Virtual (Moodle) i, per tant, s'adapta al ritme d'aprenentatge personal. El Campus Virtual combina paquets d'aprenentatge dinamitzats amb la metodologia de l'Storytelling i la gamificació, que contenen proves d'autoavaluació, amb lectures i vídeos, que es combinen amb fòrums (de reflexió i de participació) i tasques a realitzar.

DIFUSIÓ
La difusió que es durà a terme d'aquesta activitat serà a través de xarxes socials i correu electrònic.

Podeu trobar més informació a:

https://www.eduk.cat/cursosAquest curs se centra completament en l'educació literària. És un curs que es pot realitzar com a complement del seu predecessor «Atrapa'ls: encanteris per transformar-nos en menjallibres», curs en què ens centràvem especialment en com fomentar l'hàbit lector.

Fomentar l'hàbit lector, saber com fer-ho i ajudar els més petits a estimar la lectura és vital perajudar-los a entendre els llibres i extreure d'ells tot el que contenen embolcallat, però no és suficient. Cal que complementem aquesta acció amb altres passos que ens portin a saber com obrir els embolcalls per poder descobrir tots els regals que s'amaguen al darrere. Es tracta de dos processos que estan lligats entre si i que es retroalimenten constantment, i la nostra tasca com a mediadors és la de proporcionar experiències als més petits perquè descobreixin l'apassionant món de la lectura, per tal que progressivament puguin anar esdevenint més experts i puguin arribar a ser lectors en majúscules.

Igual que succeïa amb el curs anterior, encara que les accions vagin dirigides sempre a persones mediadores per tal que acabin revertint en els nens i nenes, el curs cerca motivar-les primer a elles, mostrar-los camins que poden esdevenir fascinants, per tal que després puguincontagiar els seus alumnes la seva passió. Perquè sense passió, res és possible...

METODOLOGIA EMPRADA

És un curs asincron, on l'alumne té accés lliure al Campus Virtual (Moodle) i, per tant, s'adapta al ritme d'aprenentatge personal. El Campus Virtual combina paquets d'aprenentatge dinamitzats amb la metodologia de l'Storytelling i la gamificació, que contenen proves d'autoavaluació, amb lectures i vídeos, que es combinen amb fòrums (de reflexió i de participació) i tasques a realitzar.

DIFUSIÓ
La difusió que es durà a terme d'aquesta activitat serà a través de xarxes socials i correu electrònic.

Podeu trobar més informació a:

https://www.eduk.cat/cursos
  
Objectius   OBJECTIUS GENERALS DEL CURS
- Reflexionar sobre la rellevància de la lectura a les nostres vides i la importància de dedicar-li temps i espais a l'escola diàriament.
- Conèixer diferents tipologies d'activitats de lectura, adaptades a les diferents etapes educatives, amb la finalitat acompanyar i motivar a infants i joves en el procés d'interpretació de les obres literàries.
- Aprendre a desenvolupar estratègies didàctiques per fomentar l'aprenentatge de la lectura i promoure l'hàbit lector.
- Dissenyar propostes per a promoure l'hàbit lector en tot l'alumnat (a l'aula, a la biblioteca i a casa), mitjançant la creació d'activitats lúdiques i didàctiques de lectura.


OBJECTIUS ESPECÍFICS

Mòdul introductori: «Fem de detectius: l'educació literària».
- Diferenciar els conceptes d'hàbit lector i educació literària i conscienciar sobre la necessitat de fer accions per fomentar-les ambdues.
- Conèixer els beneficis que es produeixen en els infants i joves si els ajudem a comprendre el que llegeixen.

Mòdul 1. «Convertir-nos en experts: més enllà de l'hàbit lector».
- Prendre consciència que tot text està elaborat amb una intenció i un sentit i que ens demanda tenir un rol actiu per poder construir un significat, descobrir el seu disseny i els efectes que volen produir-nos.
- Acompanyar als infants i joves a progressar en la seva capacitat d'interpretació a través d'estratègies generals de lectura i d'anar desvetllant els elements concrets d'una obra.
- Reflexionar sobre els beneficis de dedicar espais destinats a la construcció de sentit compartit entre els alumnes.
- Afavorir la transició de les respostes personals i referencials a les compositives.
- Aprendre a llegir els elements del llibre com a suport/objecte per escollir i comprendre millor la història que se'ns presenta.
- Entendre els «per què» i els «com» de la creació literària i ajudar als infants i joves a gaudir fent-ho.
- Saber identificar les peces orquestrades per l'autor intencionadament, tant en el text com en les il·lustracions i oferir-los criteris valoratius per desxifrar-les.
- Acompanyar als infants i joves en la descoberta de referents intertextuals i afavorir que experimentin el plaer de fer-ho.

Mòdul 2. «L'àlbum il·lustrat: un tresor a les mans».
- Conèixer l'àlbum il·lustrat i totes les seves virtuts en l'àmbit de l'educació literària.
- Oferir estratègies didàctiques pràctiques relacionades amb els àlbums il·lustrats.

Projecte Final
- Dissenyar una proposta pràctica per a promoure l'hàbit lector en l'alumnat, mitjançant la creació de propostes lúdiques i didàctiques de lectura.
  
Continguts   Mòdul introductori: «Fem de detectius: l'educació literària».

Objectius:
- Diferenciar els conceptes d'hàbit lector i educació literària i conscienciar sobre la necessitat de fer accions per fomentar-les ambdues.
- Conèixer els beneficis que es produeixen en els infants i joves si els ajudem a comprendre el que llegeixen.

Continguts:
- Foment de l'hàbit lector versus educació literària.
- Beneficis de la comprensió lectora i de l'educació literària.

Mòdul 1. «Convertir-nos en experts: més enllà de l'hàbit lector».

Objectius:
- Prendre consciència que tot text està elaborat amb una intenció i un sentit i que ens demanda tenir un rol actiu per poder construir un significat, descobrir el seu disseny i els efectes que volen produir-nos.
- Acompanyar als infants i joves a progressar en la seva capacitat d'interpretació a través d'estratègies generals de lectura i d'anar desvetllant els elements concrets d'una obra.
- Reflexionar sobre els beneficis de dedicar espais destinats a la construcció de sentit compartit entre els alumnes.
- Afavorir la transició de les respostes personals i referencials a les compositives.
- Aprendre a llegir els elements del llibre com a suport/objecte per escollir i comprendre millor la història que se'ns presenta.
- Entendre els «per què» i els «com» de la creació literària i ajudar als infants i joves a gaudir fent-ho.
- Saber identificar les peces orquestrades per l'autor intencionadament, tant en el text com en les il·lustracions i oferir-los criteris valoratius per desxifrar-les.
- Acompanyar als infants i joves en la descoberta de referents intertextuals i afavorir que experimentin el plaer de fer-ho.

Continguts:
- La construcció de sentit: intencions, reptes, claus, lectura guiada i construcció compartida.
- Estratègies de lectura implicades en la interpretació.
- Elements composicionals concrets de les obres: metallenguatge, intenció de l'autor vs.
respostes dels lectors.
- Sentiment d'expertesa: beneficis.
- El llibre com a objecte: el format, l'ús de les pàgines i la importància dels paratextos.
- Valor expressiu de les paraules: el llenguatge literari.
- Valor expressiu de la imatge: elements composicionals, tècnica i estil, traç i color i vies de comunicació.
- Relació text-imatge: composició de la pàgina i relacions de significat.
- Referents intertextuals: concepte, paper i aportacions.

Mòdul 2. «L'àlbum il·lustrat: un tresor a les mans».

Objectius:
- Conèixer l'àlbum il·lustrat i totes les seves virtuts en l'àmbit de l'educació literària.
- Oferir estratègies didàctiques pràctiques relacionades amb els àlbums il·lustrats.

Continguts:
- L'àlbum il·lustrat: definició, potencialitats, instruccions d'ús.
- El registre lector i experiències educatives reals per desplegar l'àlbum.
- Laboratoris de lletres i imatges.

Projecte Final

Objectius:
- Dissenyar una proposta pràctica per a promoure l'hàbit lector en l'alumnat, mitjançant la creació de propostes lúdiques i didàctiques de lectura.

Continguts:
- Exemples de propostes pràctiques per a promoure l'hàbit lector en les diferents etapes educatives.

AVALUACIÓ DEL GRAU DE SATISFACCIÓ DELS PARTICIPANTS

Els participants compartiran una valoració general del curs, dels aprenentatge i de les experiències viscudes.
  
Formador/a   Albert Periche Verdiell
  
Avaluació   Mòdul introductori.
• Fòrum: Reflexiona sobre l'hàbit lector i l'educació literària. Comparteix al fòrum si pots definir aquests conceptes.

Mòdul 1.

a) Quan 1+1 no només sumen 2: com construïm el sentit de les històries.

• Fòrum. Llegeix un àlbum que doni peu a múltiples interpretacions: «On és el meu barret».
Comparteix al fòrum com interpretes el final de la història, i el més important, com ho saps? En què t'has basat per fer aquesta lectura del final? Ho comparem amb un altre àlbum, «En Jan i Pep fan un forat», on el final no està tan clar i no hi ha tots els indicis de què ha passat, per tal de comprendre el concepte de buit narratiu.
• Tasca i fòrum. Llegeix-li un àlbum il·lustrat a un nen/a i fixa't en com parla sobre ell. Comparteix-ho al fòrum.

b) El llibre: un espai on tot compta!
• Fòrum. Observa diferents cobertes d'àlbums il·lustrats i fixa't en quina et crida més l'atenció. Què et provoca? Què fa que t'agafin més ganes de llegir-ne un per sobre dels altres? Centra't en com es generen les expectatives i com els llibres et «cacen». Comparteix-ho al fòrum.
• Tasca i fòrum. Presentem una exposició d'àlbums seguint diversos criteris: la mida, el material, les formes, el tipus de manipulació que demanden... De tots, escull-ne un i relaciona el seu exterior amb algun aspecte de la història. Comparteix-ho al fòrum. Desxifra els paratextos i vincula'ls amb elements de la història.

c) Unir les peces: desxifrar allò que amaguen el text i la imatge.

• Tasca i fòrum. Dels diversos fragments proposats, escull-ne dos que consideris que no són textos literaris i dos que sí. Què tenen aquests darrers que no tinguin els altres? Què et fa sentir en cada cas? Com ho fan expressivament? Comparteix-ho al fòrum.
• Fòrum. Analitza els elements composicionals de diverses imatges. Com crea significat l'autor en cada cas? Comparteix-ho al fòrum.

d) Quan les obres es parlen entre elles.

• Fòrum. De diferents fragments d'històries i imatges amb referents intertextuals. Respon: Què fan allí? Per què creus que els autors els utilitzen? Comparteix les teves percepcions al fòrum.
• Fòrum. Llegirem «Frederick» i veurem que ens ofereix una reinterpretació de la faula «La cigala i la formiga». Quins elements tenen en comú? Què ha canviat? Com afecten els canvis a escala interpretativa? Què passaria si llegim «Frederick» sense conèixer aquesta faula? Comparteix-ho al fòrum.

Mòdul 2.
• Tasca. Llegeix el text d'un àlbum i d’un conte il·lustrat com si ho féssim per la ràdio, sense mostrar-los les imatges. Fixa't en el que han entès, i escriu-ho.
• Tasca. Fes la lectura de l'àlbum sobre què hem llegit només el text, aquest cop mostrant les imatges. Canvia la teva interpretació?

Projecte final de curs (Oferim diferents opcions a escollir)
• Pràctica educativa: amb tot l'après, prepara i dur a terme una sessió d'àlbums il·lustrats a l'escola, biblioteca, casa... depenent de la realitat de cadascuna. Comparteix la sessió i la valoració de l'experiència. Comparteix l'activitat en format vídeo, recollint també la valoració d'alguns testimonis. També ho podràs compartir en format àudio o escrit.
• Registre lector: fes una anàlisi d'un àlbum il·lustrat seguint un registre lector que t’oferim que incorpora tots els elements treballats al curs. Comparteix-lo en format lliure.
• Laboratori de lletres i imatges: crea un laboratori a partir d'un àlbum, un conjunt d'ells, un tema... i portar-lo a la pràctica a l'escola, biblioteca, casa... en funció de la realitat de cadascuna. Comparteix la sessió i la valoració de l'experiència en vídeo, àudio o escrit.

- Tasca. Per acabar, revisa la teva definició inicial sobre educació literària i adona't de tot allò que has après al curs.

- Fòrum. Comparteix una valoració general del curs, dels aprenentatges i de les experiències viscudes.
  
Requisits de  certificació   1. La superació, de manera satisfactòria, del 100% de les activitats proposades durant els diferents apartats del curs.

2. La participació obligatòria en tots els fòrums de coneixement, supervisats pels tutors.

3. L'elaboració i entrega d'un projecte final elaborat amb la metodologia i recursos treballats durant el curs.

4. La realització de l'enquesta de satisfacció.
  
Persones  destinatàries   Internivells: adreçat a qualsevol professional que desenvolupi un rol de mediador de la lectura o tingui interès en aquesta tasca.
  
E-mail   info@eduk.cat
  
  


Activitat reconeguda en resolució de data 20/09/2023 pel Departament d'Educació en virtut de l'Ordre ENS/248/2012 (DOGC 6205 de 3 de setembre de 2012).